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Embryo development and chromosomal anomalies after ICSI: effect
of the injection procedure*

John C.M. Dumoulin1,3, Edith Coonen1, Marijke Bras1, J.Marij Bergers-Janssen1, Rosie C.M. Ignoul-Vanvuchelen1, Lucie C.P. van Wissen1, Joep P.M. Geraedts2 and Johannes L.H. Evers1

Research Institute of Growth and Development (GROW), University of Maastricht, 1 Department of Obstetrics and Gynaecology and 2 Department of Molecular Cell Biology and Genetics, Academic Hospital Maastricht, Maastricht, The Netherlands

Intracytoplasmic sperm injection (ICSI) is a delicate procedure requiring considerable skills of the person performing it. Theoretically, the injection procedure could damage cytoplasmic structures in the oocyte, resulting in sublethal cellular injury and/or numerical chromosomal abnormalities that could lead to impaired embryonic development. In the present study, features of the injection procedure were evaluated in a total of 2924 oocytes from 305 cycles. Development to the blastocyst stage was found to be compromised in a group of surplus embryos originating from oocytes in which >6 pl of cytoplasm was aspirated into the injection pipette during the ICSI procedure. Characteristics of the injection procedure as well as blastocyst development of surplus embryos was shown to be significantly different between the four technicians performing the ICSI. Neither the volume of cytoplasm aspirated during the injection procedure, nor the position of the polar body (6 o'clock or 12 o'clock) influenced the mean incidence of disomic cells per blastocyst as revealed by fluorescence in-situ hybridization using probes specific for chromosomes X, Y and 18. In conclusion, certain technical aspects of the injection procedure can affect subsequent embryonic development to the blastocyst stage, but do not seem to influence the rate of chromosomal abnormalities that occur in human pre-implantation embryos.

AZ, Maastricht, The Netherlands

* These data were presented in part at the 15th Annual Meeting of the European Society for Human Reproduction and Embryology (ESHRE), Tours, France, June 27–30, 1999

 

 

Übersetzung:

 

Intra Cystoplasmische Spermien Injektion (ICSI ist eine empfindliche Prozedur welche von der durchführenden Person nicht unbeträchtliches Können erfordert.

Theorethisch könnte der Injektionsvorgang zytoplasmische Strukturen der Eizelle beschädigen, was zu sublethalen (nicht ungefährlichen) zellulären Verletzungen und/oder zahlreichen chromosomalen Abnormitäten führt, welche die Embryonenentwicklung beeinträchtigen..

In dieser aktuellen Studie wurden Merkmale des Injektionsvorgangs in einem Gesamtpool von 2924 Oozyten (Eizellen) aus 305 Zyklen bewertet. Nachweisbar negativ beeinträchtigt wurde die Entwicklung zum Blastozystenstadium bei einer Gruppe von überzähligen Embryonen aus Eizellen bei denen > 6pl Zytoplasma in die Pipette während der ICSI aspiriert worden war.

Merkmale des Injektionsvorgangs sowie Merkmale der Blastozystenentwicklung von überzähligen Embryonen zeigten signifikante Unterschiede bei den einzelnen Personen, die die ICSI durchfühten, auf. 

Weder das Volumen des Zytoplasmas, welches bei der ICSI aspiriert wurde noch die Position des Polkörpers (bei 6 oder 12 Uhr) beeinflusste die durschnittliche Anzahl von disomischen (?) Zellen pro Blastozyste, was durch die Fluoreszenz in-situ Hybridisierung unter spezifischen Proben auf X, Y und 18 ermittelt wurde. 

Als Ergebnis kann gesagt werden, dass technische Aspekte des Injektionsvorgangs die nachfolgende Embryonalentwicklung zur Blastozyste beeinträchtigen kann; jedoch wird offensichtlich der Anteil der chromosomalen Abnormitäten, welche bei Embryonen vor der Implantation entstehen, nicht beeinflusst.